WorldTimeServer Clock

Cairo

الجمعة، 31 ديسمبر 2010

أنا المصرى ..... 2011



أنا المصرى
منذ صغرى علمونى
إن مصر
هى أمى وهى عمرى
لما حس بأى حاجة
كنت أجرى فداها دمى
وكل يوم يجى يوم
مصرتفضل ويا حلمى
كنت أحب من جوه.. قلبى
ولا عمرى كنت أبالى
ولما يوم حد يسأل
تبقى سر.. مخفى ف سؤالى
وبلغت حلمى
لقيت سراب ساكن خيالى
وكل أحلام الشباب.. تناثرت
كحبات الرمالى
فنهضت ألمم نفسى
بعدما أصبح حلمى محالى
ونظرت الى صورتى … وجدت ليل
غاب عنه النهارى
ناديت ف الناس بصدى صوتى
فسكت الصوت فى مسافات الزوالى
أنا المصرى
سر الوجود أراه فى وجودى
ولكن ضاع سرى ف سؤالى
فا الى متى تظل الضباع
تأكل لحمك
و عيش الضباع بين الأسود.. محالى
أقسم برب الحق بيننا
إذا الظلم أورثنى يقينا
يتجلى فى نفسى عزم.. الرجالى
وأدرك قوتى فى مقلتى
وأكتب ف التاريخ .. أنا المصرى
نورا تسامى
أرى مهما أرى من هوا
ولست بغير هواكى أبالى
فا إذا غفت عينى لحظتا
فمن عيونك أستمد جلالى
فا أعلمى
مهما جار عليا الزمان
وأتى
تبقى يا مصر فى قلبى
معانى
———
معلم فحمه .....


.-.-.-.-.-.-.-.-.
اخر مواضيع hassan omran في المنتدى

__________________
بحبك وبعشق المجاريح ... و دايب فى الغرام عشرة ... مجذوب ... و غاوى عشرة التباريح .... و أجمل ما فيكى الجيرة والعشرة !!!
...معلم فحمه....

ليست هناك تعليقات: